The major Japanese blog IMA online featured the work in progress exhibition in Ukiha, Japan, of ORANDA LOCI, the new OTANI NIEUWENHUIZE project. Find the article here (Japanese).

Last Sunday our first shoot of the new OTANI NIEUWENHUIZE project ORANDA LOCI took place.

Theme of this part of the project is badminton, one of the things brought to Japan by the Dutch during the time of the trading post Dejima, between 1641 and 1859. On a rooftop of a grocery store in Ukiha me and Shinji Otani photographed twins.

Since our new project ORANDA LOCI is about the Genius Loci, the spirit of a place, location is a vital element of it. For our pictures we are scouting locations in the cultural and natural landscape of Kyushu.

In 2015 I started to collaborate with Shinji Otani. As artist duo OTANI NIEUWENHUIZE we are now working on a new project, ORANDA LOCI.
This Sunday we will travel to Ukiha, Japan, to work on it for a month. During our working period we focus on the visible influence the Dutch have had on the cultural landscape of Japan.

For the occasion photographer Koos Breukel made two great portraits of our artist duo.

The new project is generously supported by Ukiha City, Panasonic LUMIX, Mondriaan Fund, the Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Tokyo and The Shareholders.

Video report of the artist talk about the permanent installation work The Bubble. Curator, writer and researcher Jelle Bouwhuis talks with artist Johan Nieuwenhuize.
The talk took place on November 1st, 2018, 16:00 at The Hague University of Applied Sciences.
Camerawork and editing by Christitan van der Kooy.

For the full screen version click here.

A new special edition of The Bubble is in the making.
Details below, drop me a line at johan [at] johan nieuwenhuize .nl should you be interested

 
The Bubble, editions 1 | 2 | 3
set of three inkjet prints on Canson Archival Luster Paper
30x18cm, mounted on polystyreen
in black aluminium frame with museum glass
printed by Fotolab Amsterdam
framed by Goedman Lijstenmakerij

edition 10

€450,00  price untill the end of 2018, excluding shipping

also available:
set of three works | 100x60cm | edition 3+2 a.p.
price on request

Johan Nieuwenhuize – The Bubble
Door Jelle Bouwhuis

 

“Technologische ontwikkelingen en de impact ervan op de samenleving worden een steeds belangrijker element in mijn werk.

Johan Nieuwenhuize – The Bubble

By Jelle Bouwhuis

“Technological developments and their impact on society are becoming an increasingly important element of my work. How filter bubbles make our online world smaller contrasts sharply with the uninhibited positive ideas about freedom and democracy from the early days of the Internet.”

The Bubble is an algorithmic artwork with 700+ photographs I made based on conversations with students. I worked on it in collaboration with cognition- and datascientist Robin van Emden and 80 students of The Hague University of Applied Sciences.

A text by curator and researcher Jelle Bouwhuis is available at the location of the work

Also part of the art collection of The Hague University of Applied Sciences, works by a.o.:
Hans Aarsman, Jan Adriaans, Stephan Balkenhol , Hans van Bentem, Annemarie Bleeker,
Anton Corbijn , Stéphane Couturier , Wijnanda Deroo,Elspeth Diederix , Michel François,
Andreas Gursky , John Hilliard , Teun Hocks , Bertien van Manen , Hans van der Meer,
Liza May Post , Lon Robbé , Roland Schimmel , Beat Streuli , Henk Tas and Mette Tronvoli,
Lawrence Weiner and Maarten Wetsema.

The Bubble is on display permanently as of today, during opening times of the building
The Hague University of Applied Sciences
Johanna Westerdijkplein 75
2521 EN The Hague, The Netherlands.

In welke Bubble leef jij?

Internetgebruikers raken bijna ongemerkt verstrikt in hun eigen “bubble”. Dat is een zorgelijke tendens, maar wat doe je eraan? De Haagse Hogeschool doet een poging tot bewustwording met een nieuw, interactief kunstwerk. Dat laat studenten niet alleen hun favoriete keuzes zien, maar ook het tegenovergestelde.

Door Hendrik van Leeuwen

 

“Het meisje met de gouden tand springt eruit. Een bijzondere sneaker wordt ook gauw aangeklikt als interessant beeld. En abstracte foto’s zijn populairder dan je zou verwachten, maar het project is nog maar net begonnen,“ zegt Johan Nieuwenhuize. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken uit het visuele onderzoek van de Haagse fotograaf. Dat gebeurt pas in een later stadium ‘machine learning’ onderzoeker Robin van Emden alle gegevens in kaart heeft gebracht.

‘The Bubble’ berust op een populariteitspoll. Johan Nieuwenhuize vroeg 80 studenten naar hun voorkeuren op het gebied van mode en uitgaan, naar hun nieuwsbronnen, vrijetijdsbesteding en geliefkoosde plekken op de Hogeschool. Dat gebeurde in eerste instantie via chat-gesprekken, wat hem informatie verschafte over de belevingswereld van studenten. “Daarna ben ik ook ter plekke poolshoogte gaan nemen met mijn camera. Ik kwam bijvoorbeeld terecht in een karakoke-bar en bij een roeivereniging. Plaatsen waar ik anders nooit zou komen. Het heeft mijn aanpak, mijn stijl van fotograferen niet beïnvloed, maar de onderwerpen zijn wel anders.”

In grote trekken moet de studentenwereld hem niet vreemd zijn voorgekomen. De in 1980 geboren Nieuwenhuize studeerde eerst industrieel productontwerp aan de Haagse Hogeschool, voordat hij zich op de Koninklijke Academie in fotografie specialiseerde. Beide opleidingen komen samen in zijn stijl van fotograferen. Hij zoomt zo ver in op details dat elk onderwerp wordt gepresenteerd als een object. Een mond, een oog, een oranje vlak of een lap stof, door de extreme focus krijgt het krijgt allemaal de begerenswaardig kwaliteit van een uitvergrote waterdruppel op een ijskoud bierglas.

Die aanpak maakt de serie ‘Collected Memory’, waar hij 2009 mee begon, ook zo vreemd. Het betreft luchten boven rampplekken zoals het WTC in New York. De vraag die Nieuwenhuize stelt is: wat zie je, op exact hetzelfde rampzalige moment op de kalender, maar dan jaren later? Een blauwe hemel misschien. Een ijle nevel in de stratosfeer. Als je omlaag kijkt, in het gat van de verdwenen wolkenkrabbers, naar het onophoudelijk vallende water van het indrukwekkende ground zero-monument, wordt je onontkoombaar herinnerd aan die fatale dag. Maar wie bespeurt er goed of kwaad in de lucht? Toch kan inzoomen op de verte je behoorlijk aan het denken zetten.

Johan Nieuwenhuize hield 717 beelden over aan zijn expeditie op de Haagse Hogeschool. Op de website bubble.pavlov.tech kan iedereen (ook buitenstaanders) een favoriete keuze maken, maar alleen de keuzes van studenten worden in de expositieruimte van de Haagse Hogeschool getoond. Op grote beeldschermen zijn gestaag wisselende series van drie foto’s te zien. Elke serie is door het ‘filter’ van één student gegaan, al weet je nooit van wie, want alle in formatie wordt op anonieme basis vergaard en opgeslagen. Naar verwacht zal de visuele ‘bubble’ waarin de studentenbevolking leeft in toenemende mate duidelijk worden. Er is echter ook een ‘anti-filter’ ingebouwd, want zodra een bewegingssensor registreert dat een passant dichterbij komt, verandert de combinatie van drie beelden in een selectie die juist niet vaak uitgekozen is.

 

“In de studentenportretten van Beat Streuli en de celebrity-fotografie van Anton Corbijn wordt een hele andere tijdgeest voelbaar gemaakt als in de huidige beeldcultuur waarin de ‘selfie’ zo’n dominante rol speelt. Nieuwenhuize vertolkt perfect waar de internetgeneratie nu aan verslingerd is.”

 

Tot zover de theorie. In een begeleidend essay betwijfelt curator en onderzoeker Jelle Bouwhuis of er veel verschil zal zijn tussen filter en anti-filter. Ondanks een aangename variatie in beelden functioneert de seriematige close up-stijl van Nieuwenhuize als een alles gelijkschakelend filter. Een gat in een broekspijp is van dichtbij bekeken net zo interessant als een stuk bovenleiding van de tram. In beide gevallen staat esthetische kwaliteit van het beeld voorop. Niettemin is het een boeiend en eigentijds kunstwerk dat de Haagse Hogeschool in het kader van het dertig jarig bestaan toevoegt aan haar kunstcollectie. In de studentenportretten van Beat Streuli en de celebrity-fotografie van Anton Corbijn wordt een hele andere tijdgeest voelbaar gemaakt als in de huidige beeldcultuur waarin de ‘selfie’ zo’n dominante rol speelt. Nieuwenhuize vertolkt perfect waar de internetgeneratie nu aan verslingerd is.

 

Source: Den Haag Centraal, August 23rd 2018

Although the work has been installed now, there is still some programming and tweaking to do. Mwee Design has done a perfect job installing the work and Robin van Emden is still working on the algorithmic part of it.

 

We have been working hard for over half a year. Photographing, programming, researching, testing. Now the work is almost finished and tomorrow the algorithmic work The Bubble will be installed. It is very exciting to see how it is going to work in the building of The Hague University of Applied Schiences.

If you want to join our research, please go to bubble.pavlov.tech

Yes! It is online. Our test tool for The Bubble. Please participate in our research and your data will be used -anonymously- to activate the interactive installation The Bubble. The work will be installed at The Hague University of Applied Sciences end of August. bubble.pavlov.tech/

The Bubble is my new and first artistic research project to be realized, very exciting. I work on it in colaboration with cognitive- and datascientist Robin van Emden. It will be an interactive, algorithm controlled work consisting of three large screens, showing selections or filter bubbles from a database of 700+ photographs. On the picture you see Matthieu Wijnen testing the installation at Mwee Design, which is responsible for the technique.

Assigned by NTjong and Het Nationale Theater in Den Haag, the Netherlands Johan Nieuwenhuize worked on this audio visual installation work from November 2016 until June 2017.
He photographed, filmed and made sound recordings in three houses of worship; a church, a temple and a synagogue.

This is the video of the installation, which was on display at Theater aan het Spui in The Hague from June 8 – 11, 2017

See also: www.hnt.nl

The new installation work Eerst zien dan geloven was a success. The evening opening on Thursday June 8th was sold out, as well as the theatre play on Saturday. Sunday was a busy day too, with family, friends and curators visiting.

Three special editions available were issued. Each special edition consists of a set of three images from the installation, made in the chruch, temple and synagogue. They come with a free copy of the publication, designed by -SYB-. The editions are available here.

The beautiful new publication Eerst zien dan geloven, designed by renowned designer -SYB-, will be presented today. This publication is to be distributed for free among the participants of the theatre project Eerst zien dan geloven of the National Theatre in The Hague, the Netherlands.

Special editions, consisting of three prints from the project, are available in the shop.
The special editions include a free publication.

The installation of “Eerst zien dan geloven” for NTjong and het Nationale Theater (the National Theatre, the Hague, the Netherlands)  was presented yesterday evening.
Dutch art blog Trendbeheer.com wrote about it.

“Spectacular, a live installation by Johan Nieuwenhuize, site specific photo works with sound scape (…)”

Read their post here: www.trendbeheer.com